EFOP-1.8.9-17-2017-00001
Legyen más a szenvedélyed 2 – Szertelenül szabadon prevenciós program megvalósítása Hajdú Bihar megyében
Interaktív közösségfejlesztő és szemléletformáló események megrendezését végző mentorok felkészítése
A tevékenység megnevezése
„Közösségfejlesztés, szabad idő hasznos eltöltése” csoportfoglalkozáshoz kapcsolódó mentorok felkészítése
A projektelem megvalósítási helye
EMMI Debreceni Javítóintézet, EMMI Debreceni Javítóintézet, Nagykanizsai Telephelye
A megvalósító szervezet neve
Országos Tranzitfoglalkoztatási Egyesület
A célcsoport megnevezése: szakember/javítóintézeti nevelt/hozzátartozó
Résztvevők létszáma (alkalmanként)
Debrecen:20 fő, Nagykanizsa: 20 fő
A tevékenység ütemezése
2×6 óra, 2 egymást követő napon keresztül
További 4 alkalommal délutáni klubfoglalkozás gyermekvédelmi szakellátásban részesülők számára, javítóintézeti nevelők vezetésével, a workshop vezetőinek részvételével.
A tevékenység célja
A felkészítés célja a gyermekvédelmi szakellátásban dolgozó szakemberek ismereteinek bővítése a közösség működését jellemző szabályszerűségekről és individuális készségeinek fejlesztése abból a célból, hogy a gyermekvédelmi szakellátásban részesülők számára csoportfoglalkozásokat, heti rendszerességű klubokat tudjanak tartani közösségfejlesztés, szabadidő hasznos eltöltése területén. A mentorok segítése a klubfoglalkozások elindításában, a workshop vezetőinek személyes jelenlétével és aktív közreműködésével.
A tevékenység lebonyolítójának bemutatása (végzettség, szakmai tapasztalat, speciális ismeret)
A tevékenységet két szakember bonyolította le mindkét helyszínen, 20-20 fős csoportokban. Mind a kétfelsőfokú végzettségű szakember rendelkezik szakmai tapasztalattal hátrányos helyzetű fiatalok, javítóintézeti neveltek tanításában és gyermekvédelmi szakellátásban dolgozó szakemberekfejlesztésében.Egy fő tanári és tréneri végzettséggel rendelkezik.
A fejlesztés tartalmi elemei, tematikája
1. nap
- Bemutatkozás, keretek tisztázása.
- Érd el a követ! Bevezető feladat. Cél: ráhangolódás az együttműködést igénylő feladatokra.
- Mi a közösség? Elmélet.
- Miért él az ember közösségben? Egyéni munka, majd közös gondolkodás.
- Mi a közösségfejlesztés célja? Elmélet.
- Mi segíti a közösség kialakulását? Mi gátolja a közösség kialakulását? Csoportos munka, majd közös megbeszélés.
- Csoportméret. Elmélet. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatok megbeszélése.
- Meredith Belbin elmélete.
- Belbin-féle csapattag – típus kérdőív kitöltése. Egyéni feladat, majd az eredmények megosztása csoportban.
- Találd meg a helyed! Csoportos feladat. Cél: a csoporttagok jobban megismerik egymást, összehasonlíthatják magukat a csoport többi tagjával az egyes dimenziók mentén, illetve magyarázatokat nyerhetnek a csoport hierarchiájában elfoglalt pozíciójuk miértjeiről.
- Tojás. Csoportos feladat. Cél: a kreatív kooperáció fejlesztése, egyéni erősségek és a csoportos teljesítmény hatásának megtapasztalása. Megbeszélés fókusza: a csoporton belüli együttműködés tapasztalatai.
- Pillecukor kihívás. Az előző feladat alternatívája. Cél: a kreatív kooperáció fejlesztése, egyéni erősségek és a csoportos teljesítmény hatásának megtapasztalása. Megbeszélés fókusza: a csoporton belüli együttműködés tapasztalatai. Tom Wujec (2010): „Build a tower, build a team” című TED előadásának megtekintése.
2.nap
- Mi lenne? Bevezető feladat. Cél: megérkezés a csoportba, ráhangolódás.
- A csoportfejlődés szakaszai. Elmélet.
- Mi gátolja, és mi erősíti a csoportalakulást egy-egy szakaszban? Csoportos munka, majd közös megbeszélés.
- Feladatlap kitöltése. Egyéni feladat. Cél: a kiegészítendő mondatok befejezése segít megfogalmazni a csoporttagok első érzéseit, amikor ismeretlen csoportba kerülnek. Tisztázni a csoporthoz tartozáshoz, a közös munkához kapcsolódó érzéseiket, hozzáállásukat. Egy-egy válasz megosztása a többiekkel.
- Négyzet kirakó. Csoportos feladat. Cél: olyan közös problémamegoldás, ahol nincs dominancia. A csoportos megoldás egyéni részmegoldásokat igényel, a gyorsabban teljesítő csoporttagoknak meg kell várni, amíg a lassabbak is rájönnek a megoldásra. Megbeszélés fókusza: mit éreztek a jobban teljesítők a lassúakkal szemben? Mit éreztek azok, akik miatt hátrányba került a csoport?
- Csapatszülinap. Csoportos feladat. Cél: olyan közös problémamegoldás megtapasztalása, amikor a kommunikáció korlátozott.
- Kutya, rizs, csirke. Csoportos feladat. Cél: a kreatív gondolkodás, összehangolt problémamegoldás és csapatmunka megélése.
- A javítóintézet értékeinek meghatározása. Csoportos feladat. Gondolattérkép készítés. Melyek a javítóintézet legfontosabb értékei a nevelők gyerekek viszonyában?
- Parola. Zárófeladat. Visszajelzés egy társuknak. Mit éreztek az üzenettel kapcsolatban?
Minden feladat után átbeszélésre kerülnek a tapasztalatok, gondolatok, a feladatok során felmerülő érzések. A napokat minden esetben visszajelző körrel zárjuk.
Alkalmazott módszerek
Mivel a foglalkozás célja a gyermekvédelmi szakellátásban dolgozó szakemberek ismereteinek bővítése a közösség működését jellemző szabályszerűségekről és individuális gyakorlati készségeinek és képességeinek fejlesztése abból a célból, hogy a javítóintézeti neveltek számára csoportfoglalkozásokat, illetve klubottudjanak tartani közösségfejlesztés, szabadidő hasznos eltöltése területén, ezért a 2 nap tematikáját úgy állítottuk össze, hogy elméleti és gyakorlati tudást is kapjanak a képzés során.
Az elméleti ismeretanyag tartalmazta a közösség fogalmának elméleti hátterét, a közösségfejlesztés céljait, az ideális csoportlétszámról szóló ismereteket, a csoportfejlődés folyamatát és a csoporton belül létező szerepekről szóló tudásanyagot. A gyakorlati feladatok során a résztvevők csoportos formában szereztek sajátélményű tapasztalatot elsősorban a csoporton belüli együttműködés és a közös problémamegoldás területén, de bizonyos feladatok egymás jobb megismerését szolgálták.
A foglalkozás vezetői segítették a négy önként jelentkező mentort a klubfoglalkozások elindításában. Amennyiben a mentorok igényelték, segítséget kaptak a feladatok kiválasztásában, amit elősegített, hogy a két nap alatt megismert gyakorlati feladatok többsége a javítóintézeti neveltek körében is elvégezhető. A mentorok a foglalkozás vezetőinek jelenlétében és aktív közreműködésével tartottak csoportfoglalkozást a saját csoportjukban. A vezetők visszajelzéseikkel is segítették a munkájukat.
Tárgyi feltételek, eszközigény
Az eszközigény a következőket foglalta magában: A4-es papírlap, színes ceruzák, grafit, toll, filctollak, szigetelőszalag, olló. A foglalkozásokon egy teremre volt szükség asztalokkal, székekkel, táblával berendezve.
Milyen tapasztalatai vannak a program/tevékenységmegvalósításával kapcsolatban (a résztvevők visszajelzéseit is figyelembe véve)?
A tevékenység két lépcsőben valósult meg: a közösségfejlesztő foglalkozás a gyermekvédelmi szakellátásban dolgozó szakemberekre irányult, majd a szakemberek a gyermekvédelmi szakellátásban részesülők számára szerveztek klubfoglalkozásokat a workshop vezetőinek támogatásával. Így a csoportfoglalkozást elsősorban azoknak ajánlottuk, akik közvetlenül foglalkoznak javítóintézeti ellátottakkal.
A foglalkozáson való részvétel motivációja az volt, hogy a szakemberek jobban megértsék a csoportműködés szabályszerűségeit, a csoportfejlődés lépéseit és a vezetők szerepét ebben a folyamatban, ezáltal hatékonyabban tudjanak reagálni a javítóintézeti neveltek csoportjaiban zajló folyamatokra, eseményekre. Emellett a mindennapi munkájukhoz kaphattak segítséget közösségfejlesztés és szabadidő hasznos eltöltése területén. A résztvevők szóbeli visszajelzése alapján megállapítható volt, hogy a nagy többségnek tetszett a foglalkozás, elsősorban a változatos csoportos feladatokat találták hasznosnak és néhány feladattal kapcsolatban többen megjegyezték, hogy örömmel kipróbálnák őket a saját csoportjaikban. Mivel a mindennapi munkabeosztás nem teszi lehetővé, hogy a munkatársak alaposabban megismerjék egymást, ezért örömmel vették, hogy a versenyhelyzetet teremtő szituációkban jobban megismerhették egymás személyiségét. A foglalkozás azon célkitűzése, hogy a résztvevő mentorok a neveltek számára klubfoglalkozásokat tudjanak tartani a tapasztalt kollégák esetében megvalósult, számukra nem jelentett nehézséget a klubok megtartása. A javítóintézetekben rövidebb ideje dolgozó kollégák számára azonban fontos lehet nagyobb teret biztosítani a saját élményű tapasztalatszerzésre és a csoportmunka kereteinek részletesebb tisztázására.
Mit sikerült megvalósítani a kitűzött célok közül?
A fejlesztés tartalmi elemei a kitűzött cél elérését szem előtt tartva kerültek összeállításra. A résztvevők elméleti tudást szereztek a csoportműködés szabályszerűségeiről és a vezetők ebben betöltött szerepéről. A foglalkozás emellett lehetőséget adott a csoportmunka kipróbálására, belekóstolhattak a játékos feladatok csapatformáló erejébe, továbbá megtapasztalhatták a csoportos teljesítményük hatását és egyéni erősségeiket, gyengeségeiket a különböző típusú feladatok végrehajtása során.
A fejlesztett terület eredményei, hatása
A foglalkozás során kiscsoportos csoportmunka zajlott az együttműködés fontosságának tudatosítására. Egyéni személyiségjegyek, erősségek tudatosítása történt a különböző típusú feladatok kipróbálása során, annak érdekében, hogy ezeket később felhasználhassák a résztvevők a közösségfejlesztő munkában.