A „Drogprevenciós interaktív előadások” a gyermekvédelmi szakellátásban részesülők számára megszervezésre kerülő tudásbővítő előadássorozat, a projekt megvalósítása során 24 alkalommal. A foglalkozások során az előadó interaktív előadás keretében beszél az aktuális drog-trendekről, a függőség veszélyeiről, élettani hatásokról, a rossz társaságról, a megromlott családi kapcsolatok szerepéről, a drog jövőt befolyásoló hatásairól.
EFOP-1.8.9-17-2017-00001
Legyen más a szenvedélyed 2 – Szertelenül szabadon prevenciós program megvalósítása Hajdú Bihar megyében
Drogprevenciós interaktív előadás
A tevékenység megnevezése
Drogprevenciós interaktív előadás
A projektelem megvalósítási helye
EMMI Debreceni Javítóintézet
A megvalósító szervezet neve
Kovács András, egyéni vállalkozó
A célcsoport megnevezése: szakember/javítóintézeti nevelt/hozzátartozó
Résztvevők létszáma (alkalmanként)
Debrecen: 2×15 fő
A tevékenység ütemezése
48 óra, heti 2 nap 2×45 perces alkalom
A tevékenység célja
Az előadások célja, hogy a résztvevők pontosabb képet kapjanak a függőségekkel kapcsolatban, megismerjék azok különböző megjelenési formáit, jellegzetességeit. Az előadások egy meghatározott tematika mentén folynak, de a csoport résztvevői aktívan alakítják azok menetét, hozzátéve saját tapasztalataikat, véleményüket, az őket érintő kérdéseket, témákat.
Az előadások során a résztvevők nem csak a drogokról, függőségekről szereznek mélyebb ismereteket, hanem saját életükre is képessé válnak vonatkoztatni a megszerzett tudást, képessé válnak felismerni saját magukban és környezetükben az addikcióra hajlamosító tényezőket, jeleket, illetve feltérképezni saját környezetük jótékony, illetve sérülékeny területeit.
A tevékenység lebonyolítójának bemutatása (végzettség, szakmai tapasztalat, speciális ismeret)
A tevékenységet két csoportban tartja 1 fő előadó, összesen 30, a drogokkal már valamilyen kapcsolatba került javítóintézeti fiatal számára. Az előadó felsőfokú végzettségű szakember, aki mind a hátrányos helyzetű fiatalok és javítóintézeti neveltek oktatásában, mind szerhasználati kutatóként tapasztalattal rendelkezik.
A fejlesztés tartalmi elemei, tematikája
Az előadás tematikája több prevenciós témakört érint, de az egyes alkalmakat a csoport résztvevői is alakítják, mely témák érdeklik őket leginkább, milyen területek foglalkoztatják őket. Az előadások során az alapvető szerhasználati ismeretek mellett a viselkedési függőségekkel, függőségre hajlamosító tényezőkkel is megismerkednek, majd megpróbálják feltérképezni, saját életükben hol találkozhatnak a megismert problémákkal, milyen hatással vannak ezek rájuk, és hogyan tudnak kitörni a káros szokásokból, illetve környezetből.
- nap
- Csoportszabályok felállítása, ismerkedés
- A függőség fogalma, a függőségek típusai
- Legális és illegális drogok tulajdonságai
- nap
- Legális drogok
- Léteznek-e kapudrogok?
- Függőségre hajlamosító tényezők
- nap
- Alkohol az egyes kultúrákban
- Alkoholizmus
- Az Anonim Alkoholisták működése, a 12 pontos szabályrendszer megismerése
- nap
- Én és a függőség – személyes viszony feltérképezése a szerhasználattal és viselkedési függőségekkel kapcsolatban
- A felépülés szakaszai
- nap
- Életút rajz – Honnan jöttem, mik a céljaim, milyen emberré váltam az úton?
- nap
- Timi története
- Szociogram készítése
- nap
- Erős és gyenge kapcsolatok – hogyan alakítsunk ki erős kapcsolatokat?
- Az önismeret és önkontroll fontossága
- nap
- Függőségek a családban
- Családi dinamikák, a családtagokra gyakorolt hatás
- nap
- Kommunikáció és nemet mondás
- Befolyásolás – kik hatnak a függő egyénre?
- Megküzdési stratégiák – érzelmi és probléma központú gondolkodás
- Alternatívák keresése, lehetséges kimenetek végiggondolása
- nap
- Az AVOKADO módszer, többlépcsős megküzdés a függőséggel
- Kihez fordulhatok segítségért? – prevenciós szervezetek, módszerek, lehetőségek megismerése
- nap
- Függőséggel kapcsolatos film vetítése (pl. Trainspotting, Egy kosaras naplója, Rekviem egy álomért) – a csoport összetétele és igényei döntik el, melyik a legmegfelelőbb
- nap
- A film feldolgozása – milyen függőségeket ismertek fel, milyen volt a szereplők gondolkodása, volt-e olyan döntési pont a filmben, ahol másfele is mehetett volna a történet stb.
- A csoportfoglalkozások zárása – hogy érezték magukat, mi ragadta meg őket leginkább
- Segítő füzet kiosztása – segítő szervezetek elérhetőségei, önállóan végezhető önismereti feladatok a megküzdéshez
Tárgyi feltételek, eszközigény
Az eszközigény a következőket foglalta magában: íróeszköz, rajzlap, flipchart papír, cellux vagy bluetech, pendrive és TV a filmvetítéshez.