Az „Együttműködés és érzelmi intelligencia fejlesztése” a gyermekvédelmi szakellátásban részesülők számára szervezett 20 órás foglalkozás. A foglalkozás célja a közösségbe történő beilleszkedési készség erősítése, az empátia és a társadalmi érzékenység, valamint az érzelmi stabilitás és az önbizalom fokozása. A résztvevők emberismeret és önismereti tapasztalatokat szerezhetnek. Az együttműködési készségek a foglalkozás során viselkedési stratégiák elsajátításával, az érzések hatékony kezelésének módszereivel erősödnek.
EFOP-1.8.9-17-2017-00001
Legyen más a szenvedélyed 2 – Szertelenül szabadon prevenciós program megvalósítása Hajdú Bihar megyében
Együttműködés és érzelmi intelligencia fejlesztése
A tevékenység megnevezése
Együttműködés és érzelmi intelligencia fejlesztése
A projektelem megvalósítási helye
EMMI Debreceni Javítóintézet
A megvalósító szervezet neve
Petrov Boglárka egyéni vállalkozó
A célcsoport megnevezése: szakember/javítóintézeti nevelt/hozzátartozó
Résztvevők létszáma (alkalmanként)
2×20 fő
A tevékenység ütemezése
20 óra
A tevékenység célja
A konfliktuskezelési tréning célja, a kreatív, erőszakmentes konfliktuskezelés elsajátíttatása, és az ehhez szükséges készségek, képességek kialakítása. Csoportos foglalkozás keretében az önismeret fejlesztése és a személyiség megerősítése is nagy hangsúlyt kap. A tréningen résztvevők önismerete javul, én-képük megerősödik, önálló konfliktuskezelési készségük jelentősen fejlődik. Erősödik az önálló döntéshozatalra és a döntések következményeinek tudatosítására való képesség, és a meghozott döntésekért való felelősségvállalás.
A tevékenység lebonyolítójának bemutatása (végzettség, szakmai tapasztalat, speciális ismeret):
A speciális célcsoport és a nagy csoportlétszámra való tekintettel a tréning lebonyolítása a kettős vezetéssel valósítható meg. Így segítheti a csoporttagok egyéni szintjének és fejlődésének meglátását, a csoportfolyamat akkor is folyik, ha valamely vezető nem tud részt venni, illetve a csoporttörténetek, csoportfolyamatok megbeszélhetővé válnak a trénerek között, így objektívebben értékelhetik a történteket.
Mind a négy felsőfokú végzettségű szakember rendelkezik szakmai tapasztalattal hátrányos helyzetű fiatalok, valamint javítóintézeti neveltek tanításában, fejlesztésében. Egy fő tanári és tréneri végzettséggel rendelkezik.
A tréning vezetőitől elvárt az együttműködési készség, a felelősségvállalás, döntésképesség, a kezdeményezőképesség, csoportfolyamatok ismerete, a csoportvezetői tapasztalat.
A fejlesztés tartalmi elemei, tematikája
A konfliktushelyzetek megelőzéséhez, elemzéséhez, kezelési/megoldási folyamatának módszereihez, a konfliktuskezeléshez szükséges képességek feltárásához/fejlesztéséhez, valamint a konfliktuskezelés tanításához/tanulásához kapcsolódó tudás mozgósítása, megerősítése, kiegészítése.
A tréning további célja: a konstruktív, erőszakmentes konfliktuskezelés szemléletének megerősítése és/vagy formálása, valamint a résztvevők tapasztalatainak és ismereteinek bővítése, képességeinek feltárása és a fejlesztési lehetőségek bemutatása annak érdekében, hogy munkájuk során szakszerűen tudják értelmezni és kezelni a konfliktusokat.
A foglalkozás tematikája a fentiek figyelembevételével került összeállításra, a négy nap során a következő témaköröket érintjük:
A konfliktus témához kapcsolódó tapasztalatok és szemléletmód elsődleges feltárása
A konfliktus fogalmának értelmezései
Konfliktuskezelési stratégiák megismerése
A konfliktusok kezeléséhez szükséges képességek
A konfliktusok kezelésének folyamata
A foglalkozás részletes tematikája:
- 1. nap
- Bemutatkozás, keretek tisztázása
- A konfliktus fogalma meghatározása, példák gyűjtése, csoportos feladat
- Energetizáló játék – Székfoglaló
- A konfliktusok fajtái – elmélet, példák gyűjtése – csoportos feladat
- Energetizáló játék- Nagy szél fúj…..
- Saját konfliktus élmény megosztása, a konfliktus fajták tükrében (interperszonális, intraperszonális, intergroup), moderált beszélgetés
- Rajz készítése arról, hogy mihez hasonlít a saját viselkedése akkor, amikor konfliktushelyzetbe kerül, egyéni feladat, csoportos megbeszélés
- 2. nap
- A konfliktusok okai, elmélet
- Energetizáló játék- Krokodil és béka
- Krokodil folyó, önérdekérvényesítés, vélemények ütköztetése, vita, csoportos feladat
- Asszertív kommunikáció, páros feladat
- Energetizáló játék- Forró krumpli
- Plakát készítés, a konfliktushelyzetek békés megoldása, egyéni feladat
- 3. nap
- Thomas Kilmann konfliktuskezelési modellje, elmélet
- Thomas Kilmann teszt, saját konfliktuskezelési viselkedésünk feltérképezése, egyéni feladat, csoportos megbeszélés
- Energetizáló játék- Ember az emberhez
- Saját rejtett erőforrásaink feltérképezése, egyéni feladat
- 4. nap
- Az agresszió, az agresszió szerepe a konfliktusokban, elmélet
- Az agresszió okainak feltárása, csoportos gyűjtés, beszélgetés, saját élmények feldolgozása
- Az agresszió csökkentésének konstruktív módjai, csoportos feladat
- Energetizáló játék- Elefánt, bűzborz, pálmafa
- A témához kapcsolódó „Lottózsonglőrök” című film megtekintése után beszélgetés meghatározott szempontrendszer alapján
Minden feladat után, visszajelző körök alkalmával, átbeszélésre kerülnek a tapasztalatok, az érzések, a résztvevők és a foglalkozás vezetői közösen ültetik át a megtapasztaltakat a hétköznapi életbe. A foglalkozásokat napindító helyzetjelentéssel kezdtük, egy-egy képet, zenét, gyerekkori élményt segítségül hívva. A napokat visszajelző körrel (mit tanultam ma? mit viszek haza?) zárjuk.
Alkalmazott módszerek:
A javítóintézetben tartott csoportos foglalkozás, egy négy napos folyamat keretében, változatos tématerületeket ölelt fel, mint pl. konfliktuskezelés, problémamegoldás, agresszió, önérvényesítés, empátia, személyes erőforrások feltárása, stb. Mindez nemcsak lehetőséget adott a változatos módszertan alkalmazására, de meg is követelte azt, hiszen a résztvevők figyelmét, aktivitását, lelkesedését a tanulás iránt csak így lehetett fenntartani.
Módszerek:
- irányított beszélgetés, előadás és ehhez kapcsolódó vita
- tesztek, kérdőívek alkalmazása
- tapasztalatcsere, -megosztás
- szerep és szituációs játékok, helyzetgyakorlatok
- egyéni és kiscsoportos konzultáció
- táblai gyűjtés
- szövegelemzés, értékelés
- képek alkalmazásával személyes élmények, emlékek, helyzetek előhívása
- páros és kiscsoportos feladatmegoldás
Tárgyi feltételek, eszközigény
Az eszközigény a következőket foglalta magában: író- és rajzeszközök (tollak, filcek, grafit, színes ceruzák, zsírkréták, radír), rajzlapok, magazinok, csomagolópapír, flip chart papír, katron) ollók, ragasztó, tűzőgép, krepp papírok, feladatlapok.