EFOP-1.8.9-17-2017-00001
Legyen más a szenvedélyed 2 – Szertelenül szabadon prevenciós program megvalósítása Hajdú Bihar megyében
Egészséges életmódra nevelő előadás
A tevékenység megnevezése
Egészséges életmódra nevelő előadás
A projektelem megvalósítási helye
EMMI Debreceni Javítóintézet
A megvalósító szervezet neve
Omega Tanoda Kft.
A célcsoport megnevezése: szakember/javítóintézeti nevelt/hozzátartozó
Résztvevők létszáma (alkalmanként)
50 fő
A tevékenység ütemezése
2×1.5 óra, 5 alkalommal
A tevékenység célja
Az előadás célja, hogy a résztvevőket segítse a mentális és a fizikai egészség kapcsolatának megértésében és az egészséges táplálkozás, mint életmód mindennapos megvalósításában.
A tevékenység lebonyolítójának bemutatása (végzettség, szakmai tapasztalat, speciális ismeret)
Farkas Csilla, pedagógus, biológus, orvostudományi képzésben, oktatásban közel 10 éves tapasztalattal rendelkezik. Mind a formális, mind a nem-formális oktatási módszerekben több éves tapasztalattal rendelkezik. Drámapedagógusként a korosztállyal is rendszeresen foglalkozott az elmúlt években. Tanodavezetőként, mentorként a hátrányos helyzetű fiatalok „nyelvét” is ismeri.
Keczán János, biológia tanár, coach, előadó, egyéni és csoportos foglalkozások (kiégést megelőző, önismereti, kommunikációs, konfliktuskezelési), workshopok, előadások szervezésében, levezetésében közel 20 éves tapasztalattal rendelkezik.
Törő Tibor, előadó, tréner, csapatépítő, személyiségfeltáró, élménypedagógiai tréningek, csoportos foglalkozások szervezésében, levezetésében több mint 10 éves tapasztalattal rendelkezik. Rendhagyó osztályfőnöki órák keretében több éve tart előadásokat internetbiztonság, önismeret, szenvedélybetegségek témakörökben. A korosztály tekintetében több mint 10 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik.
A fejlesztés tartalmi elemei, tematikája
Az előadások első része az aktuális témát biológiai, fiziológiai szempontból járta körbe, míg a második részben inkább az érdekességek bemutatása, figyelemfelkeltés volt a cél.
Az előadások során a következő témákat érintettük:
- Egészséges táplálkozás
- Mit jelent az egészség?
- Étkezési ab-normalitások
- A mértéktelenség hatásai a szervezetre
- A gyorséttermi ételek hatása a szervezetre
- Az energiaitalok káros hatásai
- Az elhízás következményei
- Pszichoaktív szerek, szenvedélybetegségek
- Drogtörténelem
- Kábítószerek fajtája, történetük
- Érdekességek a kábítószer történelméből
- A droghasználat hatása az egészségre, családi-, társadalmi kapcsolatokra
- A droghasználat jogi következményei
- Testmozgás, izmok, testépítés
- Az izmok fejlődése, szerepe az életben
- Testépítés története
- Dopping használat
- Syntol olaj. Mi az?
- A testépítés, mint sport felépítése, lebonyolítása
- Mentális betegségek, pszichoszomatikus betegségek, Lelki egészség
- Mentális betegségek, fóbiák
- Stressz, depresszió
- Hogyan óvhatjuk meg a lelki egészségünket
- Kihez fordulhatunk segítségért
- Összefoglaló, visszacsatolás, kvízverseny
Alkalmazott módszerek
Az alkalmak alapvetően frontális előadások voltak, igyekeztünk bevonni a fiatalokat kérdések feltevésével, személyes tapasztalatok átbeszélésével. A prezentációk egyszerű, a könnyebb befogadhatóságot segítő formában készültek. Az előadásokat hang- és képanyagokkal, animációkkal, kisfilmek vetítésével színesítettük.
Tárgyi feltételek, eszközigény
Terem, asztal, székek, laptop, projektor, hangszóró.
Milyen tapasztalatai vannak a program/tevékenység megvalósításával kapcsolatban (a résztvevők visszajelzéseit is figyelembe véve)?
Az előadások alkalmával a fiatalok többsége aktív és érdeklődő volt a témák iránt, az interaktív részeknél sikerült elindítani párbeszédet, így lehetőségük volt elmondani saját tapasztalataikat, ami mind nekik, mind a többiek számára építően hatott. Az utolsó alkalommal, a korábbi előadásokból összeállított kvízzel készültünk, ami segítette a korábbi témák elmélyítését, valamint visszajelzés volt számunkra, hogy mennyire sikerült befogadni a korábbi előadásokon elhangzottakat. A kérdések-válaszok alapján a fiatalok sok mindent megjegyeztek, természetesen egyénileg más-más mértékben vésődött be a tudás, de összességében, csoportszinten jól teljesítettek.
Mit sikerült megvalósítani a kitűzött célok közül?
A tervezett témákat sikerült feldolgozni, a résztvevők részletesen megismerkedtek a mentális és fizikális egészséghez szükséges információkkal. Felismerték a tudatos táplálkozás és testmozgás fontosságát, megismerkedtek olyan táplálkozás technikákkal és mozgásmódokkal, amelyek segítik őket a hétköznapi életben, hogy egészségesek maradjanak.
A fejlesztett terület eredményei, hatása
A visszajelzések alapján a fiatalok megismerkedtek az egészséges élet feltételeivel, azzal, hogy mi milyen mértékben van hatással a fizikai állapotukra. Megismerték a különböző pszichoaktív szerek hatásait mind fizikai, mind mentális és szociális tekintetben. Megtanulták a helyes testmozgás fontosságát, a körükben nagy népszerűségnek örvendő testépítés témakörén belül tudatosították, hogy mennyi munka, kitartás és türelem szükséges ahhoz, hogy a kívánt alakot elérjék. Tudatosították magukban, hogy mindenkinek szüksége lehet segítségre, egy szakemberre, egy barátra, egy lelkivezetőre, aki képes átvezetni őket a nehezebb időszakokon.
Letöltési linkek az előadásokhoz:
1. előadás első rész: EgészségedRE!
1. előadás második rész: EgészségedRE! folytatás
2. előadás első rész: Pszichoaktív szerek
2. előadás második rész: Pszichoaktív szerek
3. előadás: Mozgás
4. előadás: Zavarok
5. előadás: Összefoglaló kvíz