EFOP-1.8.9-17-2017-00001
Legyen más a szenvedélyed 2 – Szertelenül szabadon prevenciós program megvalósítása Hajdú Bihar megyében
Önismeret és énkép
A tevékenység megnevezése
Önismeret és énkép
A projektelem megvalósítási helye
EMMI Debreceni Javítóintézet
A megvalósító szervezet neve
Iván Judit egyéni vállalkozó
A célcsoport megnevezése: szakember/javítóintézeti nevelt/hozzátartozó
Résztvevők létszáma (alkalmanként)
2×20 fő
A tevékenység ütemezése
20 óra
A tevékenység célja
A foglalkozás célja, hogy a résztvevőket segítse önmaguk megértésében, tudatosságuk növelésében. Segítséget nyújt a személyiség előnyösebb oldalának előtérbe helyezéséhez, az érzelmek kezeléséhez, ezáltal csökkentve a szorongást és segítve az egyén társas kapcsolatait. A program során szó esik az önismeret jelentőségéről, az énfogalom vagy énreprezentáció szerepéről a mindennapokban, az énsémák és tudásstruktúrák kialakulásáról, valamint az önértékelés és a motiváció kapcsolatáról.
A tevékenység lebonyolítójának bemutatása (végzettség, szakmai tapasztalat, speciális ismeret)
A tevékenységet két csoportban, páros vezetéssel, 2-2 szakember bonyolítja le a javítóintézet 40 fiatalja részére. Mind a négy felsőfokú végzettségű szakember rendelkezik szakmai tapasztalattal hátrányos helyzetű fiatalok, valamint javítóintézeti neveltek tanításában, fejlesztésében. Egy fő tanári és tréneri végzettséggel rendelkezik.
A fejlesztés tartalmi elemei, tematikája
Az önismeret és énkép csoportos foglalkozás tematikája a személyiségfejlesztő gyakorlati feladatokra épül. Az egyéni, páros és kiscsoportos feladatok végrehajtása során a fiatalok ön- és társismerete fejlődik, elsajátíthatják a társadalmilag elfogadott problémamegoldó technikákat, reális énképük alakul ki, jobban eligazodnak az emberi kommunikáció szabályaiban, módosul értékrendjük, megtanulnak alkalmazkodni az adott csoport szabályaihoz és kereteihez.
1 .nap
- Bemutatkozás, a foglalkozás tartalmának, időkeretének rövid ismertetése
- A résztvevők bemutatkozása, Lázár Ervin meséjének felhasználásával
- Csoportszabályok megalkotása, csoportszerződés
- Önismeret – Az álmok – álmodozások tudatosítása
- A mi házunk – közös tervezés, -szabályalkotás, egymás meghallgatása
- Vitakészség fejlesztése
2 .nap
- Jégtörő
- Csoportos beszélgetés a rövid és hosszútávú tervekről.
- A Bakancslista című film megtekintése
- Beszélgetés a filmről szempontrendszer alapján
- Saját bakancslistám megalkotása
- Út a célok eléréséhez
- Jégtörő
- Az életem, a jövőm, visszatekintés időskorból az életre, kollázskészítés
- Ön dönt! Választásos egyéni feladat. A többség dönti el, hogy egy történet hogyan folytatódjon
- Jó tanácsok fiatalkori önmagamnak
- Életrevaló című film megtekintése
- Kiscsoportos beszélgetés a filmről szempontrendszer alapján
- Idézetek értelmezése, szövegértés
Tárgyi feltételek, eszközigény
Az eszközigény a következőket foglalta magában: író- és rajzeszközök (tollak, filcek, grafit, színes ceruzák, zsírkréták, radír), rajzlapok, magazinok, csomagolópapír, flip chart papír, katron) ollók, ragasztó, tűzőgép, krepp papírok, feladatlapok.